Ξεκινώντας από την Κεφαλονιά, η πανέμορφη ακτογραμμή της αλλά και τα κοντινά γραφικά νησάκια, μικρά και μεγάλα, βρίσκονται με ένα καραβάκι κυριολεκτικά στα πόδια σας.
Καθημερινά, μικρά καραβάκια ή ιστιοπλοϊκά αναχωρούν από διάφορα σημεία του νησιού για ημερήσιες οργανωμένες εξορμήσεις σε προορισμούς όπως η Ιθάκη αλλά και σε όλες τις απροσπέλαστες παραλίες.
Εμείς, στο “Skinos Ilivatos Eco Villa and Estate” σε συνεργασία με άρτια καταρτισμένους συνεργάτες που διαθέτουν καραβάκια, έχουμε σχεδιάσει το δικό μας ταξίδι, μια θαλάσσια εκστρατεία, που έχει τις ρίζες του στην ελληνική μυθολογία. Άλλωστε και η φράση "Σκίνος Ηλίβατος" είναι ομηρικές, προέρχονται από την Ιλλιάδα και την Οδύσσεια και σημαίνουν "Σκίνος δύσβατος και ηλιόβατος (που τον φτάνει μόνο ο ήλιος)".
Ξεκινώντας κάθε ταξίδι η αρχή και το τέλος του είναι ένα λιμάνι. Δεν θα μπορούσε λοιπόν και από το δικό μας ταξίδι να απουσιάζει το λιμάνι. Ο συνδετικός κρίκος των χερσαίων δραστηριοτήτων με τις θαλάσσιες.
Μια μικρή προβλήτα όμοια με εκείνη που υπήρχε στο Ομηρικό Ρείθρο, φιλική προς το περιβάλλον ( ξύλινη) η οποία δεν το μολύνει ούτε οπτικά ούτε φυσικά αποτελεί την αφετηρία των θαλάσσιων εξορμήσεων που μέσα από επιλεγμένους σταθμούς και δραστηριότητες μετατρέπουν τον κάθε επισκέπτη σε ένα μικρό Οδυσσέα.
Μικρά ιστιοπλοϊκά μας οδηγούν σε απόμακρες παραλίες, αξιόλογους σταθμούς όπως τα Βάτσα (ναός του Ποσειδώνα) και ο φάρος στο Γέρο- Γόμπο προσπαθώντας να μυήσουν τον επισκέπτη στις συγκινήσεις της θάλασσας και να του δώσουν την ευκαιρία να ζήσει την δική του «γλυκιά οδύσσεια».
Μια διαδρομή χαραγμένη στα ίδια κύματα που κάποτε η πλέον ιστορική ναυτική πομπή, επικεφαλής της οποίας ήταν δύο βασιλιάδες , ο Αγαμέμνονας και ο Μενέλαος, ξεκίνησε από εκεί με τον Οδυσσέα για την ενδοξότερη εκστρατεία όλων των αιώνων.
Με αφετηρία το λιμάνι μας, το Ρείθρο, πλέουμε Βορειοδυτικά προς τον Αθέρα , η πρώτη ακτή της Ιθάκης, όπου σύμφωνα με τον Όμηρο έφτασε το πλοίο που μετέφερε τον Τηλέμαχο από την Πύλο.
Περνάμε από το ακρωτήριο του Γέρο- γόμπου και θαυμάζουμε τον πανύψηλο φάρο που στέκει εκεί δεκαετίες τώρα, οδηγώντας με ασφάλεια γενιές ναυτικών από και προς την ανοικτή θάλασσα του Ιονίου.
Δεύτερος σταθμός της διαδρομής μας η τοποθεσία των Πετανών, γνωστό τουριστικό θέρετρο πήραν το όνομα τους από τη μετεξέλιξη της λέξης ΕΠΗΕΤΑΝΟΙ (Οδ ν 247) που σημαίνει “ο διαρκών καθ’ όλο το έτος”, πλούσιος, επαρκής. Σήμερα πολλά σημεία της περιοχής των Πετανών είναι πλούσια σε νερό.
Αυτό το απάνεμο λιμάνι στο οποίο, έφεραν οι Φαίακες τον Οδυσσέα από τη Σχερία (Κέρκυρα). Το ιστορικό λιμάνι που γύρισε μετά από τις περιπλανήσεις του ο βασιλιάς της Ιθάκης πήρε το όνομα του από τον πανάρχαιο Θεό Φόρκυνα, ο οποίος κατά τον Όμηρο , είναι η περιγραφή του φαινομένου των σεισμών και εντοπίζεται από τον ποιητή το μεγαλύτερο κέντρο σεισμών σε μέγεθος και αριθμό στην Παλική χερσόνησο με έδρα τον Αθέρα.
Μια ελιά, ακριβώς στη θέση που την περιγράφει ο ποιητής, βρίσκεται και σήμερα στην κορυφή του λιμανιού, στην άκρη της αμμουδιάς, και δεν υπάρχει άλλη σε όλη την ακτή. Στη ρίζα αυτής της ελιάς τοποθετήθηκαν τα δώρα του Οδυσσέα από τους Φαίακες. Αργότερα , στην ιερή σκιά της κάθισε ο βασιλιάς της Ιθάκης και η Παλλάδα Αθηνά (Οδ ν 372).
Στην ίδια σκιά θα κάνουμε στάση για φαγητό και μετά θα πάρουμε το μονοπάτι για το σπήλαιο των Νυμφών, του οποίου η είσοδος (βόρεια θύρα) βρίσκεται στο λιμανάκι του Αθέρα, κοντά στον Αγ. Σπυρίδωνα. Οι παλιοί φοβέριζαν τα μικρά παιδιά που ήταν άτακτα «ότι θα τα κλείσουν στη σπηλιά του Οδυσσέα».Επιστρέφουμε στο λιμάνι και αναχωρούμε με κατεύθυνση Νότια.
Επόμενη στάση οι «Συμπληγάδες πέτρες του Ληξουρίου».
«Πλαγκτάς καλέουσι»(Οδ. μ 61)
Η γνωστή «Κουνόπετρα» στη νότια πλευρά της Παλικής αποτελεί φυσικό φαινόμενο, το οποίο ο Όμηρος μεταφέρει μέσα από τους στίχους του στην Οδύσσεια, γεγονός που σημαίνει ότι ο ίδιος γνώριζε τη μοναδικότητα αυτή. Θα τις πλησιάσουμε και θα παρατηρήσουμε την αέναη κίνηση και σύγκρουση των δύο βράχων.
Η θαλάσσια εκστρατεία μας συνεχίζεται με μια περιήγηση στο Λιβάδι της Παλικής που ως τόπος, συνδέεται με τον στίχο (ω 12) και αντιστοιχεί στον Ομηρικό « Ασφοδελόν λειμώνα». Ο πολύς βαθύς κόλπος, ο βάλτος, η γύρω περιοχή και το εκεί ευρισκόμενο μικρό χωριό , φέρουν το όνομα Λιβάδι.
Στη συνέχεια θα μιμηθούμε τους πορθμείς τους Λεμβούχους που έκαναν τις μεταφορές από την ακτή της Παλικής στην ακτή του δήμου των Κεφαλλήνων (Αργοστόλι – Θηνιά). Ονομάζονται πορθμήες, γιατί ο πολύ μακρόστενος κόλπος 13 χιλιομέτρων βάθους, μοιάζει, ουσιαστικά με πορθμό.
Θα επισκεφτούμε το Αργοστόλι και στο δρόμο της επιστροφής τελευταίος σταθμός η «Χάρυβδη του Αργοστολίου».
Η Κίρκη περιγράφοντας στον Οδυσσέα τον δρόμο της επιστροφής αναφέρει ότι θα περάσει από ένα μέρος που στη μία πλευρά είναι οι «Συμπληγάδες» (Οδ μ 61), οι δύο βράχοι που συγκρούονται, και από το άλλο μέρος δύο σκόπελοι (Οδ μ 73) . Στον ένα σκόπελο κατοικεί η Σκύλλα και στον άλλο η φοβερή Χάρυβδη που καταπίνει (μ 104) το σκοτεινό νερό. Το γεωλογικό φαινόμενο της Χάρυβδης που καταπίνει συνεχώς το νερό της Θάλασσας, το συναντούμε στην περιοχή Καταβόθρες του Αργοστολίου.
Θα παρατηρήσουμε το γεωλογικό φαινόμενο και με πορεία νοτιοδυτικά θα επιστρέψουμε ξανά στο γραφικό μας λιμανάκι, το Ρείθρο.